Red Kebaya

Di sebalik langit malam- Bahagian 2

Baca bahagian satu entri ini di sini

Komet Halley
Terdapat pelbagai komet yang berada di luar angkasa, yang tersohor adalah komet Halley. Komet Halley adalah komet yang dapat dilihat setiap 75-76 tahun sekali. Walaupun pada setiap abad banyak komet yang berjangkamasa panjang yang muncul dengan lebih terang ddan dahsyat, Halley adalah satu-satunya komet yang berjangkamasa pendek yang boleh dilihat dengan mata kasar.  Komet Halley kali terakhir telah muncul tahun 1985 dan akan muncul semula pada pertengahan tahun 2061.

Exoplanet
Exoplanet adalah planet-planet yang dijumpai terletak diluar sistem solar kita. Planet yang dijumpai didakwa mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan bumi dan terletak di zon kehidupan di sistem solar yang lain. Dianggarkan terdapat 100 bilion planet dalam galaksi Bima Sakti ini dan purata satu planet akan mengorbit setiap bintang. Exoplanet yang paling dekat dengan bumi terletak 12 tahun cahaya dari bumi ( 1 tahun cahaya = 9,461,000,000,000 km!!!). Boleh kah manusia menjelajah sejauh ini diruang angkasa?

Super Nova
Supernova adalah letupan sesebuah bintang yang memancarkan tenaga yang teramat dahsyat. Kejadian ini menandakan tamatnya riwayat sesebuah bintang. Letupan ini akan meruntuhkan sebahagian besar kandungan bintang pada kelajuan 30,000km/s (10% dari kelajuan cahaya) dan menghasilkan glombang kejut yang mampu memusnahkan medium antarabintang. Rata-rata supernova akan terjadi setiap 50 tahun di galaksi yang bersaiz Bima Sakti (Milky Way).


Jika hendak dihitung objek yang mengisi ruang angkasa luar, tentu sekali tidak terhitung. Matahari kita adalah satu daripada trilion bintang yang berada di angkasa. Berapa luas sebenarnya ruang angkasa kita? Tiada siapa yang mengetahuinya. Itulah Kebesaran Allah. Ini adalah sebahagian contoh yang penulis tempekkan di sini dan apa yang pasti ruang angkasa amat luas dan belum diterokai sepenuhnya. Objek ciptaan manusia  yang paling jauh meneroka angkasa adalah voyager 1. Objek ini dilancarkan pada tahun 1977 dan yang terkini terletak lebih kurang 10 bilion kilometer dari bumi dan bergerak menerusi ruang angkasa pada kelajuan lebih kurang 60,000 km/j. Jika difikirkan, adakah manusia mampu mencipta objek yang mampu bergerak dengan kelajuan cahaya? cahaya bergerak pada kelajuan 300,000 km/s.

-kebaya merah

0 comments :

Post a Comment