Red Kebaya

Disebalik langit malam-Bahagian 1.

Setiap kali malam kita melihat di langit hanya bintang-bintang yang berkerlipan dan adakalanya bulan datang menerangi malam. Tapi setiap kali kita melihat langit diwaktu malam, pernah tak terlintas difikiran kita apa lagi yang terkandung disebalik atmosfera bumi ini? Jika dilihat dengan mata kasar, kita hanya mampu melihat bulan dengan pelbagai fasa dan bintang-bintang yang berkerlipan sahaja. Kalau dengan bantuan teleskop ( sama ada yang kecil atau besar), kita akan menikmati pemandangan yang jauh lebih indah dan menggagumkan. Teleskop adalah alat yang membantu para ahli astronomi untuk melihat jauh ke langit sama ada untuk membuat penyelidikkan atau hanya sekadar hobi.

Berbalik kepada tajuk, ruang angkasa kita sebenar tidak kosong dan sunyi tapi telah diisi dengan pelbagai object yang menarik. Gugusan yang terdiri dari jutaan bintang, exoplanet, galaksi, nebula dan pelbagai object lagi yang telah berjaya didedahkan melalui teleskop.

Gambar menunjukkan formasi bintang yang membentuk cakera yang dikenali sebagai galaksi. Galaksi terdiri daripada jutaan bintang dan mempunyai pelbagai bentuk dan saiz. Bumi kita sendiri pun berada didalam galaksi yang bernama Bima Sakti. Galaksi tidak dapat dilihat dengan mata kasar kerana ia terletak terlalu jauh dari bumi kita. Jika menggunakan bantuan teleskop yang besar dan canggih seperti teleskop Hubble, imej sebenar galaksi dapat dicerap. Jika diwaktu malam kita hanya mampu melihat beribu bintang yang berkerlipan tapi dengan teleskop hubble ini, bintang-bintang yang berkerlipan ini adalah mungkin merupakan gugusan galaksi yang tersangat indah. Ini adalah andaian penulis sahaja.

Ini juga salah satu object yang hebat dan cantik, ia dikenali sebagai nebula. Nebula adalah istilah latin yang digunakan oleh ahli astronomi yang bermaksud awan. Object ini terdiri daripada debu dan gas terion yang panas seperti hidrogen dan helium serta terdiri daripada plasma. Objek ini juga tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Dipercayai nebula ini umpama kilang dalam pengeluaran bintang-bintang baru. Sebenarnya terdapat plbagai formasi nebula di angkasa lepas.

Sistem solar adalah sistem yang terdiri daripada jujukan planet yang mengorbit mengelilingi matahari. Bumi kita terletak dalam sistem solar ini dan kedudukan bumi adalah yang ketiga dari matahari. Selain bumi, sistem solar ini terdiri daripada matahari, utarid, zuhrah, marikh, musytari, zuhal,neptune, uranus, pluto dan eris. Di samping itu juga, lingkaran asteroid mengambil tempat di antara planet marikh dan musyitari. Musyitari dan zuhal adalah dua planet yang terbesar dalam sistem solar.


-bersambung...

-kebaya merah

2 comments :