Red Kebaya

Apa Sebenarnya Fungsi Pejabat Zakat Jika....

Hari ini tersebar di media sosial tentang kisah sedih adik Nurkhatijah di mana atuknya membawa punjut yang  berisi duit syiling bernilai RM64 untuk membayar yuran bagi menyekolahkan anak yatim ini. Tersentuh hati membaca kisah adik ini dan mengenang nasib dan masa depan serta liku-liku hidup yang bakal ditempuh. Masih panjang lagi perjalanan hidup adik kecil ini. Diceritakan juga duit yang dibawa oleh atuknya masih tidak cukup untuk membayar yuran tersebut dan Alhamdulillah atas inisiatif dan keperihatinan para guru di sekolah tersebut, adik kecil ini berjaya didaftarkan atas sumbangan ikhlas duit poket guru-guru itu sendiri.

Dalam kisah itu juga, difahamkan atuknya pernah membuat permohonan zakat tapi kerana karenah birokrasi yang masih diamalkan maka permohonan tersebut telah ditolak. Mereka tidak merasa kasihan ke dengan golongan susah seperti ini walhal mereka adalah golongan yang layak untuk menerima zakat. Wahai para pekerja yang berkerja di pejabat zakat, kalian tidak pekakah dengan nasib golongan yang susah? Kenapa perlu diwujudkan pelbagai peraturan yang menyusahkan? Adakah kalian takut berlaku penipuan kerana zakat tidak sampai ke golongan sasar? Kalau begitu, kenapa tidak ada inisiatif untuk turun padang mencari sendiri golongan susah berdasarkan permohonan dibuat? Adilkah terus menolak atau merima permohonan hanya berdasarkan butiran di dalam borang tanpa sebarang penyiasatan? Jika apa yang disoalkan tidak benar maka penulis memohon maaf atas persoalan yang diutarakan. 

Kepada pembaca yang budiman, tak usah kita berkira-kira hendak mengeluarkan sedekah kepada orang fakir. Apa yang penting niat yang ikhlas kerana Allah Ta'ala. Kisah adik yang tersebar di internet pula diharap kita sama-sama hulurkan bantuan. Begitu juga dengan orang fakir disekeliling kita, jangan kita kedekut untuk sedekah kerana itulah saham kita untuk dibawa diakhirat nanti.

Ingatlah pejabat zakat, teliti semula peranan dan pelan tindakkan kalian. Perlukah budaya birokrasi terus diamalkan lebih-lebih lagi dalam institusi Islam ini? Jadi apa sebenarnya fungsi pejabat zakat jika masih ada golongan fakir yang tidak terbela? Adakah pekerjanya hanya duduk di pejabat yang selesa dibayar gaji beribu tetapi tidak proaktif sehingga hilang kepekaan terhadap golongan yang betul-betul memerlukan bantuan zakat?

-kebaya merah

0 comments :

Post a Comment