Red Kebaya

Penyakit hati yang menjadi satu fenomena dikalangan masyarakat moden...

Tajuk apa pun aku tak tau nak letak untuk entri ni. Apa-apa pun entri ini mungkin tiada kena mengena dengan tajuk di atas. Penulisan aku ini bukan bermakna aku arif dalam ilmu Islam. Jika ada kesilapan dalam penulisan ini harap dapat memberi teguran.

Aku ingin membicarakan sifat takabbur yang aku percaya ia semakin banyak bersarang di hati umat Islam sekarang ini. Ditambah pula manusia kian rakus mengejar kesenangan dunia. Apakah pengertian takabbur sebenarnya? Selalunya masyarakat mengaitkan takabbur ini dengan istilah sombong, berlagak, tinggi diri. Secara bahasa takabbur adalah merasa paling mulia ( serba boleh, paling hebat ), manakala dari segi istilah adalah menetapkan sesuatu pada dirinya terhadap segala sifat yang baik dan luhur kerana memiliki harta yang banyak atau ilmu yang tinggi.

Itulah serba sedikit pemahaman aku yang serba ringkas mengenai pengertian takabbur. Lazimnya, seseorang akan membiak sifat takabbur di dalam dirinya berpunca daripada harta yang banyak atau ilmu yang tinggi. Dan mengklaim diri lebih hebat, mulia dan berkebolehan dari orang lain dan yang pastinya dia tidak suka berbahasa dan bergaul dengan orang susah dan orang yang diklaim olehnya sebagai orang bodoh. Orang-orang seperti ini selalunya akan bercakap besar, suka memperlecehkan orang lain walaupun orang itu adalah ibu bapa dan saudara kandungnya sendiri.

Dalam entri ini, aku lebih kepada luahan diri aku sendiri tentang pengalaman kendiri berjumpa dan berhadapan dengan orang yang takabbur ini. Aku tidak mahu mengolah panjang-panjang kerana aku bukan arif tapi contoh-contoh yang mudah kitta jumpa disekeliling itulah pelajaran untuk kita jika kita letakkan iman dalam hati.

Amat jarang kita lihat orang berkereta besar menyantuni orang berkereta kecil dan murah jika berselisih dijalan, majikkan menjaga kebajikkan orang bawahannya. Ada juga segelintir anak berlaku sombong dengan ibu bapa kandungnya dan menyanjung mertuanya kerana mertuanya lebih berharta dari ibu bapa kandungnya. Malah jauh sekali nak menghulurkan wang untuk membantu ibu bapa kandungnya yang susah. Inilah si tanggang moden yang bangang sebangangnya. Ingatlah, manusia bangang seperti ini tidak selamanya boleh mendongak ke langit, sampai masa manusia seperti ini akan tersembam mencium bumi. Siapa yang nak tolong kita nanti? orang yang kita sanjung selama ni? jangan mimpilah. Ibu bapa kandung yang kita hina ni jugalah yang akan kita cari balik.

Apa faedah yang terhasil dari sifat takabbur ini? tiada kebaikkan yang lahir dari sifat ini melainkan ia akan merosakkan silaturrahim semata-mata. Bagi aku mereka ini sebenarnya salah satu golongan yang tewas dengan hasutan syaitan yang menghasut untuk mencintai duniawi sehingga melampaui batas. Itulah akibat jika nikmat yang kita perolehi tidak dijaga berlandaskan iman tapi hanya nafsu semata-mata. Mereka tidak tahu setiap sen dari harta dan setiap inci ilmu mereka akan dipertanggungjawabkan ke atas mereka di akhirat kelak. - Wallahualam

-kebaya merah

0 comments :

Post a Comment