Red Kebaya

Kangkung oh kangkung

Kangkung adalah sayuran yang mudah di dapati terutamanya ditepi longkang, dalam sungai parit dan air acaq (bahasa utara). Ia juga sangat senang dibiakkan tanpa perlu bersusah payah semai atas batas dan tak perlu nak dibaja. Nama saintifiknya adalah Ipomoea aquatica. Sedap nama sains dia tapi lebih sedap buat nasi goreng dan kangkung goreng. 

Dalam media sosial hari ini terutama facebook rata-rata cakap pasal kangkung turun harga. Bila digodek dekat blog orang lain rupa-rupanya ia ada kaitan Najib yang menempelak rakyat. Sebab tu dengan tiba-tiba kangkung jadi popular. di bawah ditempekkan kenyataan Najib ( di ceduk dari blog ANAK SUNGAI DERHAKA ):

Kangkung dulu naik, sekarang ini dah turun. Bila turun apa pasal tak puji kerajaan? Bila naik salahkan kerajaan. Ini tidak adil sebab ini adalah (ekoran) keadaan, cuaca..
Faham sangatlah dari kenyataan Najib yang marah rakyat sebab sering menyalahkan kerajaan bila harga barang naik tapi bila dah turun rakyat tak puji. Najib kena fahamlah yang rakyat sudah menyampah dengan pemerintahan yang membebankan rakyat. Nak puji apalah sangat jika sekadar harga kangkung ja yang turun. Selama ni pun pemerintahan sekarang dah puas mencekik rakyat. Rakyat disuruh berjimat-cermat sedangkan mereka masih rakus berbelanja untuk berparti dengan mewah. 

Sebelum ni prof kangkung menjadi sinonim dengan prof-prof kaki bodek. Kalau orang pembodek pun lebih kurang sama boleh dipanggil kangkung. Kangkung nak terus segar dan tak layu kena bergantung pada air. kalau kering air tamatlah riwayat kangkung tu. Inilah apa yang penulis faham. Sekian

-kebaya merah

0 comments :

Post a Comment