Red Kebaya

PASTI, jadikan ia sebagai pilihan utama

PASTI atau Pusat Asuhan Tunas Islam adalah pusat pendidikan pra persekolahan yang bertujuan untuk melahirkan insan-insan soleh dan solehah di Malaysia. Ibu bapa yang cintakan pendidikan Islam, pusat ini perlu dijadikan pilihan utama untuk menghantar anak-anak mereka. 

Di zaman yang serba moden dan mencabar ini, kita sebagai ibu bapa tidak harus memandang rendah akan kepentingan pendidikan Islam dalam membina modal insan anak-anak. Malah di zaman ini juga, terdapat banyak anasir-anasir yang melemahkan, merosakkan dan meruntukan kualiti iman berada di sekeliling kita. Jadi, dengan pendidikan Islam di peringkat awal ini, ia akan menjadi satu fungsi bagi mengawal dan memelihara fitrah manusia supaya potensi-potensi rohaniah, aqliah dan jasmaniyah tidak dirosakkan.

PASTI tidak seharusnya dipandang sebagai satu pendidikan pra sekolah yang kolot dan dianggap tidak selari dengan arus kemodenan. Tidak mustahil, sebenarnya masih terdapat segelintir ibu bapa yang mengabaikan dan tidak mementingkan pendidikan Islam untuk-untuk anak mereka. Mereka lebih pentingkan kemodenan berbanding nilai-nilai Islam. Amat menyedihkan kerana masih terdapat ayat sumbang mereka kerana pada kaca mata mereka, kehidupan yang berasaskan nilai-nilai Islam ini mundur dan tidak bebas. Inilah kegagalan dan kesilapan terbesar ibu bapa dalam mendidik anak-anak. 

Jadi, kita jangan segan atau malu untuk menghantar anak kita ke PASTI. Kurikulum yang diguna pakai oleh PASTI adalah dirujuk berasaskan al-Quran, Sirah Rasul, Sirah Sahabat r.a., Sejarah peradaban dan Tamadun Islam. Kesemua rujukkan mengutarakan kepentingan kepada pegangan Tauhid, Fiqh dan Sirah di samping pengajian bahasa-bahasa, ilmu-ilmu yang berkaitan dengan kehidupan manusia dan riadah. Apakah matapelajaran yang diajar di PASTI? Berikut adalah matapelajaran yang diajar di PASTI.

  1. Al-Quran
  2. Al-Tauhid
  3. Al-Fiqh
  4. Al-Sirah
  5. Al- Akhlaq Wal Adab
  6. Asas Bahasa dan Tulisan ( Bahasa Arab, Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Tulisan Jawi )
  7. Al-Tibb ( Kesihatan )
  8. Pendidikkan Sosial dan Pembangunan Insan
  9. Alam dan Manusia
  10. Ilmu Hisab/ Asas Matematik
  11. Riadah/ Pendidikkan Jasmani
  12. Teknologi Maklumat ( Pengenalan Asas Komputer )
Berfikir dan buatlah pilihan yang tepat. Adakah PASTI menjadi alternatif pra sekolah untuk anak-anak kita?

Penulisan artikel ini adalah dirujuk kepada tunasislam.blogspot.com. Untuk pembacaan lanjut, sila klik tunasislam.blogspot.com


-Kebaya Merah


0 comments :

Post a Comment