Red Kebaya

Satu Malaysia, satu...satu apa!!! Kita satu apa pun tak dapat!!

Satu Malaysia, Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan, Janji ditepati dan bla bla..

Sekali imbas slogan-slogan ni cukup manis dibaca dan didengar. Mesra rakyatlah kononnya. Memang setiap pemimpin akan mencipta slogan/moto tersendiri bagi mengambarkan tanggungjawab yang akan dilaksanakan. Tapi dilaksanakan atau tidak apa yang diwar-warkan atau indah khabar dari rupa. Slogan-slogan tak ada ertinya tanpa merealisasikannya.

Rakyat pula mengharapkan apa yang dikata itu dikotakan bukan hanya sebagai pembuka kata atau penyeri dalam skrip ucapan/kempen. Sekarang terasa sedar yang slogan ni hanya ilusi sahaja tetapi realiti amat memeritkan rakyat. Kalau dicanang Malaysia masih aman dan kita patut bersyukur atass nikmat itu. tapi memang diakui kita tiada perperangan secara fizikal seperti yang dialami di negara-negara yang bergolak. Tapi aman macam mana yang perlu diertikan? Sudah memadaikah kalau tidak berlaku perang boleh dikira aman?

Jenayah berleluasa, rakyat takut bila dapat duit RM1 juta, zina semakin menjadi-jadi, anak luar nikah dicampak sana-sini, kejadian tembak hampir saban hari, rakyat terbeban dengan kenaikan pelbagai kos dan banyak lagi. Walhal undang-undang telah dicipta dan digilap untuk menggerunkan rakyat agar tidak melampaui batas, pelan tindakan untuk meningkatkan ekonomi dan krbajikan rakyat dirangka tapi apa hasilnya? Semakin berkurangkah masalah sosial? Semakin senangkah rakyat? Kos sara hidup makin menurun? Dalam mimpilah. Itulah akibat mempersenda dan memperlekeh Hukum hudud, memperkecilkan cara hidup yang berlandaskan Islam. Hukum hudud dianggap kolot, cara hidup Islam dianggap kuno sehingga ada segelintir individu yang beragama Islam berani menghina Islam. Inikah boleh dianggap Islam terbela dibawah pemerintahan sekarang? Masih amankah macamni walau tiada perang?

Kita juga terasa hati bila janji-janji yang dibawa pemerintah sekarang hanya tinggal janji sahaja. Dalam mimpi sahaja kita menikmati janji-janji tersebut. Manifesto yang boleh dianggap mee segera yang dikempen semasa kempen PRU 13 yang lepas umpama madu dan sekarang apa yang kita dapat? Madu dah bertukar menjadi hempedu. Walaupun pahit, kita kena telan jugalah. Bagi penulis, manifesto yang diutarakan Pakatan Rakyat lebih rasional dan kena pada waktunya disaat rakyat kian terhimpit dengan kos sara hidup yang meningkat. Kerajaan sekarang hanya mampu meniru manifesto tersebut demi memikat hati rakyat. Kerajaan sekarang juga dilihat sombong dengan rakyat. Bila rakyat mengeluh dan mengkritik dikata melawan. rakyat diam dikata suka dengan apa yang mereka buat. Kerajaan tidak serius mendengar suara hati rakyat yang mengharapkan simpati kerajaan akan kesempitan yang dihadapi. Secara keseluruhan kerajaan gagal menunaikan janji yang menyelesakan rakyat melainkan satu sahaja yang bakal tertunai, BRIM.

Himpunan TURUN diharap tidak berhenti setakat itu sahaja. Perlu ada susulan dan lebih tegas dan berani memperjuangkan hak rakyat marhaen. Jangan dilabel hangat tahi ayam sahaja. Bukan nak guling kerajaan tapi kita hendak kerajaan peka dengan suara rakyat. Dengar suara rakyat sepenuh masa bukan hanya waktu pilihan raya sahaja.

Jika dikira-kira apa yang kita dapat?

-kebaya merah

0 comments :

Post a Comment