Red Kebaya

Kita memang bersyukur negara aman tapi...

Rakyat Malaysia disaran untuk bersyukur dan memang diakui ia merupakan satu saranan yang positif oleh pemerintah. Negara kita tiada perperangan, kita bebas beribadat tanpa rasa bimbang, pemerintah menyediakan pelbagai prasarana yang boleh dikatakan cukup untuk kegunaan rakyat jelata. 

Tetapi, dalam masa yang sama rakyat dihimpit dengan tekanan akibat kenaikkan kos sara hidup. Kata pemerintah, kenaikkan pelbagai kos tidak dapat dielakkan dan rakyat dinasihati untuk mengamalkan budaya jimat-cermat. Pemerintah dilihat tidak ambil kisah dengan keluhan rakyat yang terasa beban akibat kenaikan kos sara hidup. Pemerintah memberi pelbagai alasan yang kurang bijak dan tiada usaha dari kerajaan untuk mengekang kenaikan kos yang kian meningkat.

Manifesto PRU 13 yang lepas, pemerintah menjanjikan bermacam insentif untuk rakyat dan akan menurunkan pelbagai kos jika berjaya memenangi pilihanraya. Sekarang kita dapat lihat di mana hasilnya dari manifesto tersebut? Sila rujuk imej kalendar di sidebar blog ini. Apa yang dijanjikan sebelum pilihanraya hanya tinggal janji dan kita ditipu secara terang-terangan tanpa pemerintah merasa malu dan bersalah. Manifesto mi segera PRU 13 hanya sekadar wayang untuk merayu kepada rakyat apabila dilihat sokongan rakyat kepada pemerintah amat mengecewakan.

Mereka sudah memenangi pilihanraya dan kita sebagai rakyat apa yang kita dapat? Kenaikkan itu ini, penarikkan subsidi yang sepatutnya rakyat nikmati sedangkan subsidi kepada kroni terus diberi. Rakyat disaran agar tidak bergantung kepada pemerintah semata-mata tapi pemerintah kenalah sedar bahawa mereka bertanggungjawab untuk menjaga kebajikkan rakyat agar kehidupan rakyat selesa dan tidak dibebani dengan kenaikkan kos sara hidup yang tinggi. Kita negara yang kaya dengan pelbagai sumber alam tetapi kenapa hutang negara kian meningkat saban tahun? Mereka tidak cekap mengurus tadbir, tiris sana-sini, rasuah berleluasa, boros berbelanja tetapi rakyat terpaksa menanggung hutang sang pemerintah. Rakyat perlu membalas budi kerajaan dengan merelakan penarikkan subsidi, kenaikkan kos sara hidup dan yang bakal dilaksanakan iaitu GST supaya negara tidak bankrap. Bersyukurlah negara kita masih aman......

-kebaya merah



0 comments :

Post a Comment