Red Kebaya

Bila masyarakat kaya tapi miskin sebenarnya.

Dunia dan segala isinya adalah tidak kekal dan sampai masa yang telah ditetapkan Allah, segalanya akan dihancurkan. Di saat itu, harta kekayaan yang kita kumpulkan semasa di dunia tidak akan berguna walaupun satu sen. Tetapi malangnya, segelintir umat Islam kini rata-rata tidak memahami konsep ini. Jauh sekali untuk memahami hakikat akhirat tu tempat yang kekal abadi.

Mereka menjadikan kesempatan hidup di dunia ini untuk mengumpul seberapa banyak mungkin kekayaan. Dalam masa yang sama, mereka jauh dari rahmat Allah. Kekayaan menjadikan mereka sombong, tamak, bakhil dan miskin. Kenapa mereka dianggap miskin walaupun harta benda mereka melimpah ruah?

Jika material menjadi ukuran, memang diakui akan kekayaan mereka tapi amal soleh yang disandarkan sebagai ukuran, ternyata mereka memang miskin. Jika kekayaan itu menjadikan mereka dekat dengan Allah dan menjadikan mereka takut dengan Allah maka kekayaan itu akan menjadi bonus kepada mereka.

Jika kita memiliki harta yang melimpa ruah kita perlu bersyukur dan anggap harta itu hanya pinjaman dari Allah. Terjemahkan kesyukuran itu dengan memperbanyakkan sedekah, membantu golongan fakir. Jangan jadikan kekayaan kita itu sebagai satu jurang pemisah antara kita dan golongan yang susah. Jika kita tergolong di kalangan manusia yang mencintai dunia secara berlebihan nescaya akhirat akan menjauhi kita umpama mengejar bayang-bayang sendiri, tidak pernah puas dengan harta dan  sekiranya kita mengejar akhirat percayalah bahawa dunia akan ikuti kita tanpa dicari. Wallahualam.
-Kebaya merah

0 comments :

Post a Comment