Red Kebaya

Suka duka kehidupan di sebalik drama Balqis

Drama Balqis  yang disiarkan semalam di tv3 jam 10 malam pada pandangan penulis adalah sebuah drama yang kaya dengan pengisian yang berguna untuk tatapan para penonton. Drama ini dikatakan  adaptasi dari kehidupan seorang kanak-kanak dan diterajui oleh adik Puteri Balqis, Pekin, Nabila Huda, Ellie Suriati, Namron, adik Rykarl Iskandar dan adik Mia Sara. 

Lambakkan filem/drama Malaysia sekarang hanya berdasarkan percintaan golongan kaya, tahyul dan komedi tetapi filem yang mempunyai unsur-unsur positif teramat kurang dibikinkan kerana mungkin ia dianggap tiada nilai pasaran dan akan gagal menarik minat penonton. 

Drama ini mengisahkan sepasang suami isteri dan seorang anak perempuan mereka yang berhijrah ke Kuala Lumpur untuk mengubah kehidupan mereka. Namun, hidup di kota raya ini tidak seindah mimpi. Setibanya mereka di Kuala Lumpur ini mereka tiada arah tuju dan hidup gelandangan. Tentu banyak tekanan yang mereka dapat untuk meneruskan kelangsungan hidup tambahan pula memikirkan anak untuk dibesarkan dalam suasana serba serbi susah.

Menonton drama seperti ini bukan sekadar hiburan tetapi akan membuka fikiran kita untuk memikirkan kesusahan golongan yang lebih susah. Di akhir drama ini siapa sangka akan rezeki seseorang jika terus bersabar. Di samping ayahnya menjual pakaian di pasar malam, anaknya pula terus mendapat tawaran berlakon kerana bakatnya. Kita yang senang jangan suka mencemuh dan menjauhi golongan yang susah. Bukan salah mereka kerana mereka susah tapi sebenarnya ia satu ujian dari Allah untuk mereka dan begitu juga kita yang senang, ia juga merupakan satu ujian dari Allah. Perbanyakkan sedekah kepada golongan fakir. Kita tidak tahu rezeki kita dikemudian hari macamana. Satu hari kita mungkin akan terjatuh jadi tak usah terlalu bongkak jika kaya kerana harta benda hanya pinjaman dari Allah. jadilah insan yang merendah diri dan sentiasa bersyukur di sebalik kesenangan. Terjemahkan kesyukuran itu dengan perbanyakkan amal soleh dan salah satunya adalah sedekah. Wallahualam.

-kebaya merah


0 comments :

Post a Comment