Red Kebaya

Silalah berfikir sebelum membuat kenyataan.

sumber gambar : my media lab
Kenaikkan tambang bas sekolah, akhirnya SPAD membuat kenyataan bahawa punca kenaikkan tersebut adalah disebabkan oleh sikap ibu bapa yang tidak ambil kisah dengan isu ini. Kajian SPAD ini berdasarkan apa? Atas kapasiti apa kenyataan ini dibuat? SPAD sebenarnya hendak ibu bapa buat apa? nak boikot? Inilah kenyataan yang boleh diandaikan akan keluar bila sudah tersepit. Siapa yang bersetuju dengan kenyataan sebegini? Kerana pihak SPAD tidak pernah menerima sebarang aduan dari ibu bapa, SPAD terus kaku untuk bertindak? Punca sebenar kenaikkan tambang bas sekolah adalah kenaikkan harga diesel yang diumumkan kerajaan september tahun lalu. Ibu bapa diam bukannya tak kisah tapi keluhan rakyat selama ini ada kerajaan ambil kisah??

Sikap ibu bapa yang tidak kisah dengan kadar tambang bas sekolah merupakan punca sebenar berlaku kenaikan.
Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar berkata, ekoran itu pihaknya tidak boleh mengambil sebarang tindakan.
"Jadi kami sendiri tidak menerima aduan untuk mengambil tindakan. Kalau kita ambil tindakan batalkan lesen pengusaha bas sekolah, jadi bagaimana budak hendak pergi sekolah?" katanya.Bagaimanapun katanya, jika ada ibu bapa tidak berpuas hati dengan kenaikan tambang bas sekolah, mereka disarankan membuat aduan terus kepada SPAD.
"Kami SPAD sebenarnya mengambil perhatian utama dalam isu ini. Ibu bapa mesti membuat aduan dan menampilkan bukti untuk kami siasat dan ambil tindakan ke mahkamah," kata beliau.

0 comments :

Post a Comment